For excerpts in English of my novels contact me at ineboermans@gmail.com
Instagram @ineboermans
Ine Boermans (1976) grew up in the Dutch province of Drenthe and studied Media and Art Installation at the Kunstacademie which led her to De Kijkkasten, the open-air gallery in Amsterdam, which she curated and managed for many years. At the age of 34 Ine took up fiction writing. Her debut novel, A Long List of Shortcomings was published in 2021 and nominated for the Hebban Debut Prize and Groninger Book of the Year. In 2022, her second novel, Love Interbellum, was published and nominated for the 2024 Amarte Literary Prize. Boermans’ writing has been published in multiple literary magazines including Michigan Quarterly Review, De Internet Gids, Hard//hoofd, Papieren Helden and Tirade. She currently writes a weekly column for the VPRO Gids and is working on her third novel.
Ine Boermans publiceerde essays en korte verhalen in De Internet Gids, Hard//hoofd, Papieren Helden en Tirade. Ze debuteerde in 2021 met haar roman Een opsomming van tekortkomingen, die de longlist van de Hebban Debuutprijs behaalde en werd genomineerd voor het Beste Groninger Boek. In 2022 verscheen haar tweede roman Het Liefdesinterbellum. Ze is columnist voor de VPRO Gids.
Voor vragen of opmerkingen kunt u mailen naar Ineboermans@gmail.com
Een opsomming van tekortkomingen kreeg goede recensies en reacties. Hieronder een kleine selectie.
`Ine Boermans kan schrijven, en hoe. Haar roman is buitengewoon grappig en naargeestig. Zelfs de ergste voorvallen beschrijft ze sprankelend.’ **** – NRC Handelsblad
`Uitstekende debuutroman […] het is vooral de relatie met haar manipulatieve, narcistische vader die de motor van dit wrang-geestige verhaal vormt. Boermans balanceert knap tussen luchtigheid en beklemming in deze roman, die zowel een monument als een afrekening is. De Nederlandse literatuur is met de vader van Lot een memorabele klootzak rijker.’ – VPRO-gids
‘Een opsomming van tekortkomingen had een eenzijdig droevig verslag kunnen worden, maar Boermans heeft een bijzondere, eigen toon: hard, licht en droog.’ – Trouw
`Een absurdistische roman over plots opkomend verdriet en rechtkrabbelen na familieleed. Haar toon imponeert.’ – De Morgen
‘Prachtig. Meer wil ik er eigenlijk niet over zeggen. Hoe minder je weet hoe meer het je overrompelt, maar ik kan iedereen aanraden dit boek met spoed te lezen. Het ontroerde me, maakte me regelmatig aan het lachten en ik was vooral verrast door de dingen die Ine niet schreef en die er daardoor toch stonden.’ – Youp van het Hek